- Nieuw platform: herkenbaar design evolueert, nog meer ruimte en gebruiksgemak
- Gedigitaliseerd interieur met verschuifbare multifunctionele tafel
- Voor het eerst als eHybrid plug-in hybride, DSG-automaat standaard
Volkswagen Bedrijfswagens presenteert de nieuwe Multivan, de passagiersversie van de welbekende Volkswagen-bus. Dankzij een nieuw platform is de Multivan ruimer, veelzijdiger, veiliger en comfortabeler dan voorheen. Samen met handige interieurfeatures als een verschuifbare, multifunctionele tafel, verplaatsbare/uitneembare stoelen en slimme ‘doorloopjes’ is de nieuwe Multivan een echt multitalent voor bedrijf én gezin. Bovendien wordt hij nu voor het eerst geleverd als eHybrid, voorzien van plug-in hybridetechnologie.
De toekomst van mobiliteit wordt bepaald door elektrificatie en de opmars van autonoom rijden. Om klaar te zijn voor die toekomst, steunt het gamma van Volkswagen Bedrijfswagens in het ‘Transporter-segment’ op drie belangrijke modellijnen. Naast de Multivan, die focust op gezinnen en personenvervoer, is dat de Transporter ‘6.1’, die 100% toegesneden is op bedrijfsmatige inzet. En met de elektrisch aangedreven ID. Buzz gaat Volkswagen Bedrijfswagens vanaf 2022 vol-elektrisch met een geheel nieuw model..
Al sinds 1985 combineert de Multivan het ruime en praktische van een bestelauto met het comfort en de rijeigenschappen van een personenauto. Veelzijdigheid is altijd hét kenmerk van de Multivan geweest en het nieuwe model is meer dan ooit een echte multitool op wielen. Hij wordt beschikbaar als geel (personenwagen) kenteken.
Nu met alle voordelen van een personenauto-platform
Voor het eerst is de nieuwe Multivan gebaseerd op het flexibele MQB-platform van de Volkswagen Groep. Dit resulteert in een lange wielbasis en een grote spoorbreedte, ofwel: meer interieurruimte, betere stabiliteit en groter rijcomfort. Hij is 4,97 meter lang (lange versie 5,17 meter), 1,94 meter breed en 1,90 meter hoog, dus langer, breder en lager dan zijn voorganger. De nieuwe Multivan is als vanouds herkenbaar als Multivan. Hij heeft bijvoorbeeld de auto-omvattende horizontale ‘karakterlijn’. De lijnvoering van de motorkap en voorruit doet denken aan die van de klassieke Multivan T4. Scherp getrokken, vlakke koplampunits zetten daarbij eigentijdse accenten. Optioneel zijn IQ.LIGHT LED Matrix koplampen leverbaar. Al met al oogt de nieuwe Multivan ‘clean’ en tijdloos.
Slim en flexibel in te delen interieur
Om het rijden makkelijker te maken en tegelijkertijd (nog) meer ruimte te creëren, heeft de Multivan geen versnellingspook en handrem meer. Een efficiënte en comfortabele DSG-automaat is standaard en wordt dankzij shift-by-wire technologie nu bediend door een schakelaar rechts van het stuur. De traditionele handrem heeft eveneens plaats gemaakt voor een schakelaar. Dankzij die oplossingen is de ruimte tussen de voorstoelen nu volledig vrij, en dat biedt handige mogelijkheden, bijvoorbeeld een doorloopje naar achteren. Voor het eerste is de Multivan er ook met een glazen panoramadak. In de avond kan ambienteverlichting bijdragen aan de sfeer.